Monday, November 3, 2008

KeHidUpAn



Suatu pagi, seorang guru berdiri di hadapan kelas sambil mengangkat segelas(secawan) air. Dia bertanya kepada murid-muridnya; "Cuba kamu teka, berapa berat gelas ini?"



Jawab murid yang duduk di hadapan kelas: "50 gram, cikgu!"



Guru tersebut tersenyum. "Yang lain?" soalnya."



Saya rasa mungkin 100 gram," jawab seorang pelajar perempuan.



Bangun pula seorang pelajar lelaki di tengah-tengah kelas, "Jawapannya mesti antara 50 hingga 500 gram.



Siapakah yang berjaya memberi jawapan yang betul? Adakah berat gelas itu 200 gram? 300 gram? 410 gram? atau 100 gram?



Jawab gurunya, "Jawapan kamu mungkin betul dan mungkin juga salah! Sebenarnya, berat segelas air ini tidak begitu penting sebab ianya bergantung kepada berapa lama kamu memegangnya. Jika kamu pegang gelas ini satu minit, tak jadi masalah. Kalau satu jam, tangan kamu akan sakit. Sehari! Kamu perlu diusung ke ambulans." Ketawa murid-muridnya mendengar kata- kata guru itu.



Sambung guru tersebut; "Murid-murid sekalian… berat segelas air ini takkan berubah tapi semakin lama kamu memegangnya, ia akan menjadi semakin berat.Apa yang patut kamu lakukan ialah letakkan gelas itu ke bawah, rehat beberapa minit dan sambungnya kembali."



"Begitu juga dengan kehidupan seharian kita. Jika kita ada masalah, selesaikannya secepat mungkin. Kalau kita masih gagal menyelesaikannya, rehat sebentar. Lupakan masalah itu untuk seketika."



"Jangan terlalu memikirkannya kerana ia akan menyebabkan fikiran kita tidak tenang dan terganggu. Ketenangan amat penting sebelum kita memikirkan masalah itu kembali."

___________________________~
Dalam menghadapi dunia dan kehidupan masa kini, memang tidak dinafikan ada banyak cabaran yang perlu ditempuhi. Baru-baru ini di akhbar Kesihatan juga menyiarkan bahawa manusia di zaman ini dilanda masalah mental yang semakin teruk dan terdapat peningkatan jumlah pesakit-pesakit mental. Mengapakah dan bagaimanakah fenomena ini berlaku?

“ Dan apabila mereka dipukul ombak yang besar seperti gunung, mereka menyeru dengan penuh keikhlasan kepadaNya, maka tatkala Allah telah menyelamatkan mereka sampai ke daratan, lalu sebahagian mereka masih tetap menempuh jalan yang lurus dan tidak ada yang mengingkari ayat-ayat Kami melainkan orang yang tidak setia lagi engkar.” (Surah Luqman : ayat 32)

Manusia sering lupa pada Allah. Mereka lupa bahawa manusia amat memerlukan pertolongan dan bantuan Allah ketikamana mereka dilanda satu bencana atau masalah serta kesulitan yang mendesak. Doa dan usaha itu amat penting serta bertawakal kepada Allah.

Berehat seketika dengan muhasabah diri agar kita tidak tersasar jauh dari jalanNya (",)

0 lontaran pandangan:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com