Thursday, November 27, 2008

Salam Bahagia..Selamat Datang ke Dunia Perkahwinan.



Alhamdulillah...
Hari ini seorang lagi sahabat lama saya selamat diijab kabulkn...
Bermulalah satu lagi kisah keluarga yang baru...
Saya doakan agar mereka bahagia hendaknya, hidup di bawah payungan kasih Ilahi, dan moga berjaya mengharungi kehidupan yang baru ini dengan tanggungjawab sebagai suami isteri.

Apakah sejarah disebalik perkahwinan?

Agama-agama wahyu memperakui bahawa perkahwinan pertama di kalangan manusia berlaku antara Nabi Adam a.s. bersama Hawa. Perkahwinan ini berlaku dengan suatu cara perhubungan yang dibenarkan oleh Allah s.w.t kepada mereka berdua. Ini merupakan suatu sistem perkahwinan yang disyariatkan bagi membiakkan manusia untuk memerintah Bumi dan mendudukinya buat sementara waktu. Selain al-Quran dan hadith, Perjanjian Lama dan Perjanjian Baru turut menceritakan kejadian Adam dan Hawa sebagai pasangan pertama. Di dalam Perjanjian Lama atau Taurat, telah diselitkan beberapa ayat, antaranya yang bermaksud, “Tuhan telah berkata tidak baik Adam berkeseorangan sahaja, maka Aku jadikan seorang penolong sepertinya”. [2]

Berkenaan dengan perkahwinan anak-anak Adam sendiri tidaklah dapat diketahui bagaimanakah sistemnya yang sebenar. Di dalah Tafsir Ibn Kathir, apa yang diriwayatkan oleh Ibn Jarir daripada Ibn Masi’ud dari beberapa orang sahabat yang lain,bahawa mereka berkata yang bermaksud, “Sesungguhnya tidak diperanakkan bagi Adam anak lelaki melainkan diperanakkan beserta anak perempuan, kemudian anak lelaki kandungan ini dikahwinkan dengan anak perempuan dari kandungan lain, dan anak perempuan bagi kandungan ini dikahwinkan dengan anak lelaki dari kandungan yang lain itu.” Pada masa itu, perkahwinan berlainan kandungan boleh dijadikan seperti perkahwinan berlainan keturunan.
(Petikan dari Wikipedia)

Firman Allah S.W.T,
" Maha Suci Tuhan Yang telah menciptakan makhluk-makhluk semuanya berpasangan; samada dari yang ditumbuhkan oleh bumi atau dari diri mereka ataupun dari apa yang mereka tidak mengetahuinya. " (Yaasin ayat 36)

Betapa indahnya digambarkan Islam itu dikala semua makhluk-makhlukNya dijadikan berpasangan. Haiwan jantan dan haiwan betina, malam dan siang, pokok dan tanah, lautan dan daratan, langit dan bumi, bulan dan matahari, lelaki dan perempuan, raja dan permaisuri, serta bermacam-macam lagi. Cuba kita renungkan sejenak, jika Bumi ini sentiasa malam tanpa siang menemaninya? Bumi ini tandus seperti padang pasir tanpa pokok-pokok menghijau menemani tanah-tanah? Lautan yang luas tanpa daratan? Tentunya Bumi ini kelihatan membosankan dan sukar untuk didiami manusia.

Begitulah hebatnya ciptaan dan ilmu Allah. Antara hikmahnya dijadikan makhluk-makhlukNya berpasang-pasangan. Dengan itu juga disertakanNya tanggungjawab yang besar untuk pasangan-pasangan itu memakmurkan Bumi ini.

Bagi kebanyakkan individu tambahan pula muda-mudi zaman sekarang, perkahwinan dilihat sebagai satu medan melepaskan nafsu semata-mata tanpa mengetahui erti perkahwinan yang sebenar dan tujuannya. Inilah antara punca-punca yang menyebabkan majoriti institusi perkahwinan pada masa kini mudah retak dan tidak tahan lama. Penceraian bagaikan satu permainan bagi mereka, lafaz talak bagaikan ucapan biasa, janji-janji cumalah satu sandiwara, dan pergaduhan itu adalah aktiviti mereka yang biasa.



How can we be lovers if we can't be friends, kata Michael Bolton dalam salah satu lagunya. Kebanyakkan suami isteri tidak memahami kehendak pasangan masing-masing dan kurang menerima kekurangan yang ada. Kemanisan dan keutuhan institusi perkahwinan boleh dikekalkan dengan persahabatan yang kuat antara suami isteri. Manusia memang sentiasa mencari kesempurnaan dan seringkali tidak berpuas hati dengan apa yang ada. Itu sememangnya lumrah sikap manusia. Oleh itu, belajarlah menerima setiap kekurangan dengan rasa bersyukur.
Adakalanya kita dikurniakan suami yang pemalas, mungkin kerana Allah ingin kita belajar menjadi rajin. Jika bukan kerana mendapat suami yang sebegitu, kita tak mungkin terdidik untuk menjadi insan yang lebih baik dan sentiasa beringat kepada Allah. Di dalam setiap perkara, ada terselit kasih Allah pada hambaNya... Cuma kita tidak sedar dan jarang menghargainya...

"Kadangkala kita tidak sedar, orang yang kita tidak peduli sayang pada kita... Kadangkala kita tidak sedar, kita terlampau sayang pada orang sedangkan dialah yang sering menyakiti hati kita... Dan kita tidak pernah sedar, kita bukannya sempurna untuk mendapatkan orang yang sangat-sangat sempurna dalam hidup kita... Dan kita bukan sesiapa untuk buat orang menyayangi kita sepertimana kita menyayangi dia... Kerana kita hanyalah manusia biasa." Terima kasih pada sahabat yang menghantar mesej ini dikala saya sedang menaip artikel ini (",)

Buat teman-teman yang lain yang bakal melangsungkan perkahwinan pada tahun ini, Salam Bahagia saya ucapkan dan selamat datang ke alam rumah tangga. Moga jodoh kalian berkekalan hendaknya. Amin...

1 lontaran pandangan:

Uni Pu3 said...

Ketika saya sedang mencari artikel tentang bagaimana "menghadapi suami yang pemalas" muncullah artikel ini. Terima Kasih atas tulisannya. Ini sangat menginspirasi saya untuk jadi manusia yang lebih banyak bersyukur dan menjadi manusia yang lebih baik lagi dari sekarang. Moga Allah senantiasa mengistiqomahkan kita dalam kebaikan dan kebenaran. Amin

 
Blogger Templates by Wishafriend.com