Tuesday, September 30, 2008

Keperluan atau Pembaziran?

Mak Limah : e’eh..cuba kau tengok tu Jah.. Banyaknya si Timah beli baju raya..
Mak Jah : Jangan kata baju, kuih raya dia pn aku tengok bertin-tin dekat daput. Nanti anak dia balik beraya bawak lagi. Habis ke nanti tu?
Mak Limah : Entahlah Jah.. Tapi cemburu pulak aku tengok. Rasanya aku pon nak tambah koleksi baju raya la Jah. Aku ada 2 pasang je.. Lagipun kau tau Jah, sekarang ni tengah murah-murah. Megasale la katakan..
Mak Jah : Dah..kau pun nak jadi macam dia jugak?? Paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih..
Mak Limah : Kau mengata aku ye Jah..? Tak ada salahnya pun aku nak beli. Nanti-nanti kan aku pakai jugak buat berjalan. Ha..pakai ke surau lagi..
Mak Jah : Suka hati kau lah Limah.. Aku tak nak dikatakan membazir. Itu kan amalan syaitan.


Keperluan atau pembaziran? Anda keliru? Jika anda keliru bermakna anda masih belum bijak dalam mentafsirkan kedua-dua maksud perkataan itu dengan sempurna. Barangkali anda juga tergolong dalam golongan yang suka membazir. Hati-hati…

Kemarin ketika menyediakan juadah untuk bersahur, saya mendengar ceramah di radio. Siapa penceramahnya tak pula saya ingat. “Perayaan sering dilihat sebagai satu pesta dan bukannya ibadah pada zaman ini.” Betul kata ustaz tu, manusia lupa bahawa sambutan Hari Raya Aidilfitri yang bakal hadir ini bukanlah satu pesta dimana semua berseronok-seronok sambil berjalan ke rumah saudara dengan menunjuk-nunjuk perhiasan baru yang mereka ada. Bahkan ia merupakan satu ibadah dimana kita meraikan 1 Syawal, hari yang mulia lagi bermakna buat umat Islam. Sambutan bukanlah bertujuan bersuka ria tetapi menyambut kemenangan setelah sebulan berperang dengan nafsu diri yang menggila. Dan jangan kita lupa pada peristiwa-peristiwa di zaman Rasulullah yang berlaku sepanjang bulan Ramadhan ini. Hayatilah dan fahamilah maknanya yang tersirat.

Tak kurang juga ada yang sanggup melaburkan sejumlah besar wang ringgit hanya untuk membeli juadah berbuka yang sememangnya mampu untuk menampung perbelanjaan selama 5 bulan! Ya, tanpa kita sedari sebenarnya bulan Ramadhan adalah bulan yang dipenuhi pembaziran. Oleh siapa?? Oleh kita semua. Membeli yang tidak perlu tanpa beringat sedikit pun. Melayan nafsu membeli sepuas-puasnya. Mata dan hati dikaburi MEGASALE yang terdapat di merata-rata. Siapakah anda?? Inikah jatidiri umat Islam masa kini??

Tepuk dada tanya iman. Berbelanja sekadar memenuhi keperluan tanpa perlu membazir. Beraya bukanlah semestinya memerlukan baju baru, sofa baru, langsir baru dan bermacam-macam lagi perkakas yang baru. Tetapi, tukarlah konsep supaya di lebaran yang mulia ini, kita menjadi insan baru dengan iman yang baru yang lebih berkilau dari sebelumnya.

Sinarilah Syawal dengan cahaya keimanan… bukan dengan cahaya keduniaan.

0 lontaran pandangan:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com