Thursday, September 11, 2008

Perpisahan Itu Memang Menyedihkan


Lepas sorang..sorang pergi

Nanti sorang lagi pergi..

Pastu yang lain sama jugak nanti..

Sedihnya..kenapa perpisahan mesti terjadi?


Setiap pertemuan pasti disudahi dengan perpisahan.


Ayat yang biasa didengari. Tapi, sejauh manakah kita memahami dan menerimanya? Menjadi lumrah hidup untuk kita mengenali manusia-manusia yang bertabur di bumi Allah ini, dan sudah semestinya, bila tiba masa yang ditentukan Allah, mereka akan hilang satu persatu dari hidup kita. Kematian, perpisahan, adalah sesuatu yang pastinya terjadi. Cuma masa yang menjadi penentuan.


Patah tumbuh hilang berganti.


Setiap hari ada saja kelahiran yang akan menggantikan kematian. Di merata tempat, bayi-bayi baru dilahirkan. Di merata tempat juga, lubang-lubang kubur yang baru digali. Yang pastinya, kita akan bertemu lagi. Dimana? Bila? Sememangnya bukan di dunia ini...tetapi di suatu dunia yang lain. Di padang masyar ketika perhitungan dijalankan.


Lain orang lain caranya menghadapi perpisahan. Seharusnya, setiap pertemuan dimulakan dengan senyuman dan kesyukuran. Begitu juga dengan perpisahan. Mungkin dengan cara perpisahan sahaja manusia akan lebih beringat kepadaNya, Zat yang Maha Agung.


Ada hikmah disebalik setiap kejadian.


Belajar untuk menerima dan belajar untuk redha atas ketentuanNya. Apakah dengan tangisan, kita mampu mengubah dunia mengikut kehendak dan nafsu kita?

0 lontaran pandangan:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com