Thursday, September 4, 2008

Penat yang Membahagiakan.

"Meeting...meeting...meeting. Besok kene pegi HEP pulak nak setelkan pasal surat. Surat perlantikan AJK la, surat mohon pertukaran budget la, surat mohon cenderamata penceramah la, surat jemputan la. Peserta program tak selesai lagi. Promosi kene dipergiatkan. Terawikh, tazkirah dan qiam... Organisasi Surau belum buat-buat. PSC dh ajak bermesyuarat tapi tak ada masa. Kesian budak-budak Smart Group ku... dah 2 minggu tak buat usrah..."

Ini sekadar monolog ana yang memang biasa.

Kerja yang tak berkesudahan... Tak putus-putus tugasan datang. Pelajaran?? Assignment?? Itu satu hal lagi.
Jadual harian yang padat. Sangat padat dari bangun tidur di subuh hari hinggalah ke pagi jam 2. Tak penat ke? Penat....

Beberapa hari sebelumnya, ana sering di SMS ustaz, meminta ana untuk mencari beberapa nombor telefon pejabat-pejabat penting untuk dihubungi. Alhamdulillah, ana ada di bilik membuat tugasan jadi laptop sentiasa ada di depan mata.

Sibuk memang sibuk sampaikan tiada masa untuk diri sendiri. Tapi kata ustaz, fikirkan pahala itu sebagai matawang syurga. Kita sering mendengar Multi-level Marketing (MLM) yang memang menjanjikan ganjaran yang lumayan. Caranya mudah; cari orang bawahan. Begitu juga dengan kerja-kerja yang kami sedang lakukan. Kem Sifat Solat Nabi yang sememangnya seronok di dengar tetapi memerlukan tenaga kerja yang banyak.

"Korang buat program ni ajak orang ramai pergi. Bila nanti mereka-mereka ini mendapat ilmu yang mana diaplikasikan dalam kehidupan harian, mereka sudah tahu bagaimana caranya solat yang betul, insyAllah, pahala mereka korang juga akan turut sama merasa. Jadi, tidak ada ruginya korang berhempas pulas bekerja siang dan malam. Ikhlaskan kerana Allah, ganjarannya memang tidak terkata."

Tazkirah ringkas ustaz selepas mesyuarat membangkitkan semangat kami. Terasa segar kembali otot-otot untuk bekerja. Inilah nikmatnya bekerja untuk agama, untuk Allah. Semoga kalian turut sama merasa kebahagiaan yang kami rasakan. Ukhwah yang terbina antara kami semua bukanlah kerana kebendaan dan pangkat semata-mata. Tapi ianya merupakan satu jalinan yang sukar digambarkan.

Indahnya hidup jika semuanya hanya kerana Allah.

0 lontaran pandangan:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com