Thursday, June 26, 2008

Sebakul Air

(cerita ini saya tulis berdasarkan sebuah artikel kisah yang saya dapat melalui e-mail)

Di sebuah kampong, ada seorang lelaki tua yang selalu membaca Al-Quran di dapurnya setiap
pagi. Cucunya yang tinggal bersama nak jadi seperti datuknya, lalu dia pun mengikut apa yang datuknya lakukan. Satu hari cucunya berkata:

Cucu : Tok.. hari-hari Aril tengok atuk dok ngaji Quran. Aril ikut ngaji jugak tp Aril tak paham. Lepas Aril tutup ja Quran, teruih tak ingat apa dah. Elok ka baca Quran ni tok?


Lelaki tua yang sedang memunggah arang dari bakul terus berpaling pada cucunya…

Tok: Nah, hang p amek ayaq kt sungai bawah tu pakai bakui nih.

Oleh sebab disuruh, cucunya segera bertindak mengikut arahan. Tetapi setibanya di rumah, air yang diambilnya sudahpun melimpah ke tanah.

Tok: (sambil tergelak) Aril kena lari cepat sket..

Kali ni cucunya berlari ke sungai dan mengambil air. Sambil tercungap-cungap, dia pulang ke rumah dan memberitahu datuknya bahawa mustahil baginya untuk mengambil air menggunakan bakul. Dia terus berjalan pergi untuk mengambil timba.

Tok: Atok tak mau ayaq dalam timba, atok nak ayaq dalam bakui ja. Aril tak bersungguh lagi ni…

Lelaki tua itu pergi ke muka pintu memerhatikan cucunya pergi ke sungai untuk mengambil air lagi. Pada ketika ini, cucunya sudah pun tahu bahawa memang mustahil baginya mengambil air menggunakan bakul. Akan tetapi, dia pergi juga kerana ingin menunjukkan datuknya betapa cepat pun dia berlari, air yang dibawanya akan tetap keluar dari bakul.
Sekali lagi budak lelaki itu mencedok air dengan bakul dan berlari-lari ke arah datuknya.

Cucu : (sambil tercungap-cungap keletihan) Tok, tengok la ni. Kan Aril dah kata memang tak boleh amek ayaq pakai bakui nih.

Tok : Abes tu Aril rasa tak berguna la dok pi balik amek ayaq tadi? Cuba Aril tengok bakui tuh.

Budak lelaki itu pun melihat pada bakul yang dipegangnya dan baru disedari bakul arang yang kotor tadi telah bertukar menjadi bersih… Luar dan dalamnya…

Tok : Aril, itu la kebaikan mambaca Quran. Walaupun kadang-kadang kita tak paham maksudnya, tapi bila kita baca, kita akan berubah luaran dan dalaman. Itu semua kerja Allah dalam kehidupan kita.

Kadangkala kita merasakan bahawa kebaikan yang kita lakukan adalah sia-sia. Tetapi, Allah jadikan setiap perkara itu ada hikmahnya yang tersendiri. Renungkanlah…

1 lontaran pandangan:

ieda suda.! said...
This comment has been removed by the author.
 
Blogger Templates by Wishafriend.com