Saturday, June 14, 2008

Apa ada dengan menutup aurat?


Satu hari saya dan beberapa orang sahabat seperti biasa ke surau untuk menunaikan solat lepas kelas. Satu panorama biasa di UiTM yang mana rata-rata pelajarnya agak kecil kain mereka dan kurang saiz bajunya. Sorg sahabat saya berkata,



“Diorg ni tahpape je kn.”



Saya diam.. Kata sahabat saya yang lain,



“Eh..jangan cakap cmtu..korg mana tau dia baik ke jahat. Kadang-kadang nampak je seksi tapi diorg baik tau. Cuba tengok, diorg pon solat ape. Yang tutup aurat pon sama jer. Ade yang lebih teruk lg dari diorang ni..”



Saya berdiam diri lagi.. cuba memikirkan perbualan sahabat-sahabat saya sebentar tadi.. usai solat,kami bergegas ke kelas untuk menyambung pelajaran.
Malam pn berlabuh…setelah menjamu sedikit juadah ilmu, saya pergi meluangkan sedikit masa bersama sahabat-sahabat tercinta. Berbual mesra sambil minum telah menjadi satu kebiasaan bagi kami setelah mengulangkaji dan menyiapkan tugasan. Teringat saya kepada perkara penting yang saya ingin sampaikn kepada mereka..



“Korg..nk mencelah jap. Korg ingt tak ape yang korg cakap masa kat surau petang tadi?”



“Pasal ape ek..?”



“Ala..pasal kes dak seksi yg solat tula..hehe”



“Owh..knape?”



“Takde la..sekadar ingin berkongsi sedikit pendapat dan ilmu..nk dgr tak?”



“Nak…cerita la. Yela, sekarang ni nampak macam semuanya sama jer.. susah nak bezakan mana yang baik mana yang buruk, kn.”



“Ok..macam ni.. ustazah su yang ana jaga anaknya dulu pernah berkata, orang yang tak menutup auratnya ni solatnya memang Allah takkan terima. Memang bila difikirkan, orang yang tutup aurat pon adakalanya lebih teruk. Tinggal solat, mulut jahat jugak. Tapi, satu kelebihannya ialah, orang yang menutup aurat dah memang sah akan dapat pahala menutup aurat, tapi yang tak tutup aurat agak-agak dapat tak? Dan bila bersolat, orang yang seksi solat tak diterima, orang yang menutup aurat insyAllah kalau dia betul bersolat, Allah terima...”



“Tapi kalau tak khusyuk, tak betul, Allah tak terima jugak kan. Solat tu kan tiang agama.. kalau dah tutup aurat dan solat tapi perangai teruk jugak, kan ke masih tak betul?”



“Kita ketepikan dulu soal lain, kita cerita tentang kaitan menutup aurat dan solat je dulu.”



“Ok.. hehe.. sambung la cepat.”



“Sekarang, cuba korg fikirkan. Orang yang tak tutup aurat ni, bila nk solat jer tutup aurat. Bila waktu lain xde pulak. Seksi bukan main… kan kita tau, salah satu ciri orang munafik ialah berpura-pura. Korang tak rasa perbuatan tu satu kepuraan jugak ke? Dihadapan Allah jer diorg jadi baik. Betul tak? Kalau nak dikatakan dari segi kesempurnaan menutup aurat, memang susah nak cari wanita yang menutup aurat mengikut tuntutan Islam sekarang. Apa yang penting, kita jangan berhenti untuk belajar dan sentiasa memperbaiki diri. Dan apa yang telah kita pelajari, kongsikan dengan orang lain. Kan lebih baik kita menegur budak tadi dengan baik. Sekurang-kurangnya kita dah melaksanakan tugas menyampai. Nak ikut atau tidak, itu terpulang pada individu tersebut..”



Tidak banyak yg kami kongsikan malam itu. Cukuplah sedikit sahaja tapi ada penambahan ilmu dari berbual kosong. Memang isu aurat ini terlalu luas, banyak yang perlu dikupas. Tetapi apa yang ingin disampaikan cumalah untuk mengubah perspektif masyarakat terhadap wanita yang menutup aurat. Bukanlah memenangkan mereka yang mana juga adakalanya sama taraf dengan yang berpakaian mendedah aurat. Cuma janganlah kerana sikap buruk mereka, kita menyalahkan pakaian mereka.

0 lontaran pandangan:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com