Thursday, June 26, 2008

Indahnya Ukhwah Yang Terjalin

“Trr… Trr…”, handphoneku bergetar.

1 new message:
Syu kat ne? Rindu la

“tet…tet…tet…”, dengan cepat aku membalas mesej tadi.

Syu ada kt umah. Tula..mmg ingt nk p umah kak su tp x kesampaian lagi.
Message sent…

1 new message:
Jom ikut k.su ngajar kat tmn permata ptg esok kul 3

Ok :)
Message sent…

Esoknya saya mengikut abah keluar ke tempat kerja. Memang sudah lama bercadang untuk keluar menjual buku-buku lama di kedai buku terpakai. Pulang dari Central Market menjual buku, saya terus ke kedai buku berdekatan dengan bazaar di Masjid India. Hajatnya ingin mencari buku bertajuk ‘PELIK tapi BENAR DALAM SOLAT’ buat rujukan untuk menyediakan pembentangan bagi ceramah Ustaz Ridha semester depan.
Alhamdulillah…duit yang didapati hasil menjual buku-buku lama dapat saya gunakan untuk membeli buku tersebut.

“Tiket ke Pandan Jaya satu.”

Perjalanan hari ini agak menarik. Semasa menunggu LRT bagi laluan ke Ampang, saya terlihat satu keluarga yang sedang menangkap gambar. Rasanya pelik juga kerana biasanya pelancong asing seperti orang inggeris sahaja yang akan berbuat sedemikian. Tetapi yang ini…rupa mereka saling tak tumpah macam orang Melayu. Saya cuba mendengar perbualan mereka…

“Pak, ke mana kita selepas ini? Aduh..seronok ya disini.”

Owh..orang Indonesia rupanya. Tersenyum sendirian melihat kemesraan mereka.

Kami mengambil tren yang sama dan kebetulan saya duduk di sebelah ibu mereka. Saya cuba mengambil kesempatan yang ada untuk beramah mesra.

“Melancong ya? Menetap di mana?”

“Ya, sambil bercuti-cuti. Menetapnya di Bintang.”, balas wanita yang berusia awal 30-an itu. Riak wajahnya biasa, tersenyum tidak, masam pun tidak. Mungkin terkejut kerana disapa.


“Lepas ini mahu kemana lagi cadangnya? Seronok di sini?”

“Mahu ke Genting. Ya, seronok juga..”, senyuman mula terukir di wajahnya.

Perbualan kami agak singkat kerana setibanya di hentian Hang Tuah, mereka turun untuk meneruskan perjalanan. Ketika LRT hampir bergerak, sempat saya berbalas senyuman dengan mereka.

Sejenak terfikir reaksi mereka di awal pertemuan. Seperti tidak biasa melihat keramahan rakyat tempatan. Ya, rata-rata rakyat Malaysia lebih senang melayan pelancong asing berbangsa inggeris dari bangsa Indonesia. Mungkin kerana terbiasa dengan bangsa Indonesia yang membanjiri Malaysia, atau mungkin juga kerana memikirkan standard mereka sama bahkan kadangkala lebih rendah berbanding kita. Itulah rakyat Malaysia, bersikap memilih tidak bertempat adakalanya.

Setibanya di Pandan Jaya, saya bergegas ke pasaraya berdekatan membeli sedikit buah tangan untuk dibawa. Memikirkan baby Kak Su yang baru, tak sabar rasanya untuk tiba di rumahnya.

“Assalamualaikum…”

“Waalaikumussalam. Masuk la Syu.”, sambut Kak Su sambil membuka pintu. Kami bersalaman mesra.

“Eh..Mursyid. Meh sini salam. Emm..rindunya. Abang Nuruddin mana?”, tanyaku pada si kecil itu.

“Addin ayek ampong”, katanya dengan pelat.

Petang itu kami berbual-bual sambil makan buah-buahan. Kak Su bercerita perkembangan terbarunya yang sememangnya seronok untuk didengari. Kak Su tak pernah mengenal erti penat dalam menyampaikan ajaran Islam. Biarpun dengan anak-anak yang masih kecil, perjuangan tetap diteruskan sebaik sahaja selepas tempoh berpantang. Satu perkara yang jarang saya jumpa pada wanita zaman ini.

Kelas Kak Su petang itu dihadiri ramai muslimat dari kawasan sekitar Taman Permata. Masjid itu merupakan antara masjid yang aktif dengan aktiviti di kawasan KL ini. Tajuk ‘Wahai orang-orang yang beriman’ memang dibawa Kak Su sejak dari tahun lepas lagi. Cadangnya, dia mahu menerbitkan buku tentang ayat-ayat Quran yang dimulakan dengan ‘wahai orang-orang yang beriman’ nanti. Rasanya ia masih dalam pembikinan. Perlukan banyak bahan rujukan kata Kak Su.

“Kak Su, senang la jaga baby yang kali ni.”

“A’a tula Syu. Luqluq ni tak banyak ragam sikit.”, balas Kak Su sambil tergelak kecil.

Setiap kali menemani Kak Su ke kelasnya, memang menjadi perkara biasa saya menjaga anak-anaknya. Baby yang baru ni Luqluq Khaisah namanya. Petang itu setelah pulang ke rumah, Kak Su memujuk untuk pergi ke Raihan bersamanya selepas Maghrib.

“Ok Kak Su, mak bagi.”, kataku.

Kami memasak bersama, berbual, dan terus bersiap untuk ke Raihan yang terletak di Pandan Indah. Dengan Kak Su, segala perbualan memang tak pernah lari dari topik agama. Apa jua memang sering dikaitkan dengan agama. Indahnya bersama wanita solehah…

Pulang dari Raihan dihantar Kak Su, aku terus ke bilik mengemas barang-barang yang dibawa.

“Mak, tengok la ni. Kak Su bagi Ada jubah yang dia beli masa kat Jordan.”

Merenung kembali segala yang berlaku hari ini, bahagia rasanya hidup jika dikelilingi insan-insan yang hidup berlandaskan Islam. Bahagia rasanya menjalin ukhwah sesama manusia. Hasrat dan azam saya untuk menjadi salah seorang wanita solehah menjadi segar kembali setelah hampir layu dilanda kalalaian.


(Rabu 25 Jun 2008)

0 lontaran pandangan:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com