Friday, February 20, 2009

Harga Buku Laskar Pelangi = Ukhwah

Baru beberapa minggu yang lepas, sahabat saya dari Indonesia menyatakan hajat untuk menghantar sedikit pemberian darinya. Menarik, tertarik, dan teruja. Iya lah...buah tangan dari jauh memang seronok didengar apatah lagi untuk diterima. Dengan hati yang sangat terbuka saya menerima dengan gembira.



Pagi ini, baru lah saya berhasil memperoleh pemberiannya itu. Gembira?? Semestinya! Tipu jika saya katakan tidak. Tak sabar rasanya nak mengetahui isi kandungan bungkusan itu, saya terus membuka tanpa dipinta sahabat yang turut berada di situ. Apa kandungannya? Sebuah buku karangan saudara Andrea Hirata: Laskar Pelangi (fresh from Indonesia).

Apa yang menariknya bukanlah sepenuhnya pada buku itu. Tetapi kandungan yang tersirat disebalik buku. Sesuatu yang tidak dapat dilihat dan sukar digambarkan.

Harga buku Laskar Pelangi tidak mahal. Hanyalah satu ikatan ukhwah yang sangat bermakna untuk dikongsikan dan dihargai kerana harganya tidak ternilai. Allah menjadikan buku itu hanya sebagai satu 'medium' untuk manusia berinteraksi dengan manusia yang lain. Penulis cuba menggambarkan ideanya dan perasaannya dalam bentuk penulisan untuk dikongsikan bersama semua umat manusia. Melalui penulisan, kita dapat menyelami mesej yang cuba disampaikan penulis. Ini merupakan apa yang dipanggil 'Aesthetic' - reading or stance is when the reader is involved with the events in the text during the actual reading (Rosli Thalif: Approaches to Teaching Literature). Dengan itu terasa seolah terjalin ikatan antara pembaca dan penulis sendiri.

Yang teristimewa, ikatan ukhwah antara saya dan sahabat-sahabat di Indonesia (Terima kasih buat Ustaz Risdianto dan Fadel Fadillah atas hadiah itu) dan juga sahabat baru yang sanggup turun ke Kolej Cemara Akasia Seksyen 18 untuk menghantar bungkusan tersebut (Terima kasih juga buat Kak Hanim, kenalan baru saya). Alhamdulillah...keranaNya kita bertemu, keranaNya kita menambah kenalan baru, keranaNya sillaturrahim antara umat Islam makin bersemi, dan keranaNya saya mampu berfikir dengan lebih mendalam lagi serta memahami yang tersurat disebalik setiap pertemuan dan pemberian.

Kerana Allah kita bertemu dan moga kerana Allah juga kita berpisah. Amin...

-*berfikir dan berfikir*_

2 lontaran pandangan:

Romzi said...

azim pun ade buku ni kan?

Cahaya Pejuang said...

a'a..azim pun ada..ustaz ris bagi kat kami berdua.hehe..

 
Blogger Templates by Wishafriend.com