Monday, December 1, 2008

Motivasi: Brainwash.


Minggu lepas saya dihubungi oleh sahabat-sahabat lama yang sama bertugas sebagai fasilitator untuk kembali bertugas di bawah syarikat Master Even Management; sebuah syarikat yang mengendalikan program-program motivasi di kem sekitar Sungai Gombak. Kali ini merupakan program kem ibadah smart solat yang melibatkan pelajar seluruh Malaysia dari peringkat rendah hinggalah menengah. Peserta termuda berusia 8 tahun manakala peserta tertua berusia 15 tahun.

Apa yang menariknya tentang peserta-peserta ini ialah mereka datang dari pelbagai latar belakang. Terkejut juga melihat ada yang mewarna rambut dan berpakaian ketat ketika sampai. Terlintas di fikiran, adakah ibubapa mereka menghantar untuk anak-anak mereka memperbaiki solat atau untuk belajar solat buat pertama kalinya??




Keutamaan kami adalah untuk menanamkan jatidiri, semangat yang baru, melatih, mendidik, serta memperbaiki sikap dan peribadi benih-benih muda ini. Masakan anak-anak ini dapat diajar solat sedangkan asas pengetahuan agama mereka masih di tahap terendah sekali. Mustahil untuk dilakukan dalam masa 3 hari 2 malam! Oleh sebab itu, kami terlebih dahulu memotivasikan mereka dengan diselangi juga pengetahuan tentang solat dimana mereka diberi 2 naskah buku ringkas tentang panduan bersolat. Setakat mana yang termampu dibuat dan mampu diajarkan~


Selain ceramah oleh ustaz yang dijemput pihak penganjur dan ceramah motivasi oleh jurulatih sendiri, ada juga LDK dan aktiviti luar seperti merempuh halangan dan jungle-trekking. Aktiviti-aktiviti ini bertujuan melatih semangat berpasukan di antara mereka serta bantu-membantu sesama rakan.
Teringat saya ketika aktiviti dalam gambar ini dijalankan, saya ke bilik setelah menangkap gambar-gambar (lari dari dibaling lumpur..Hehe). Sedang leka melihat-lihat mereka dari beranda bilik, saya terdengar suara orang menangis... Salah seorang peserta kem ini sedang bercakap dengan ibunya dalam telefon di belakang bilik yang saya duduki.
"Mak..orang nak balik la! Amek la mak.. Please.. Tolong la mak.. Orang dah tak tahan ni.. Mak yang paksa! Orang bukan suka nak datang pun..."
Setelah habis berbual, dia menjengah ke beranda bilik memanggil sesiapa yang ada. Bincang punya bincang, rupa-rupanya dia dibuli oleh rakan-rakan sebilik. Kebetulan ustazah dari pihak penganjur datang ke beranda tersebut dan terus memberitahu saya peserta tersebut merupakan antara 5 pelajar bermasalah yang memang sengaja ditinggalkan oleh ibubapa mereka untuk di'brainwash'kan. Hmm...
Permasalahan untuk direnungkan sejenak.
"Kadang-kadang tuan-tuan dan puan-puan hantar anak-anak ke kem ibadah untuk belajar bersolat... Tapi tuan-tuan dan puan-puan sendiri tak bersolat! Macam mana anak nak berubah?!" Saya mengambil petikan kata-kata abang Jo, salah seorang jurulatih kem.
Benar! Kita sering terlupa dan tanpa rasa sangsi menuding jari ke arah anak-anak sendiri tanpa menilai di tahap manakah diri kita berada. Pendidikan anak-anak bermula di rumah, dan ibubapa lah yang bertanggungjawab mencorakkan anak-anak mereka. Jika baik warnanya maka cantiklah coraknya. Jika buruk warnanya maka hodohlah coraknya. Nah! Bagai memulangkan paku buah keras.

3 lontaran pandangan:

Anonymous said...

hehe.. kalau ada lagi, ajak la ana skali.. best jugak berjumpa orang2 macam nih!!!

Cahaya Pejuang said...

boleh ajer nak join..tp tula..akak sem ni pack sket jd mgkn x p..mmg sonok. siyes!

Anonymous said...

mmg seronok.. sy da join.. tp utk intec la.. haha

 
Blogger Templates by Wishafriend.com