Wednesday, April 6, 2011

Tidak Perlu Belajar.

"Teacher... Saya tak bawa buku."

"Teacher... Saya terlupa buat."
"Teacher... Buku saya hilang."
"Teacher... #^!%&#^*@(!&@*@&."

Kenapa tiada yang terus menjawab "Teacher... Kami malas belajar."? Itu kan ayat yang lebih mudah dan tidak memeningkan.

Hampir setiap hari terasa jantung direntap, hati dijerut, dan minda diasak dengan warga sekolah yang penyayang lagi prihatin. Keperluan bagaikan sentiasa tidak mencukupi dan tenaga perlu diperah hinggakan tiada titisan lagi yang jatuh ke bumi. Walaupun begitu, masih kurang rasanya penghargaan kepada guru apatah lagi dari ibubapa pelajar sendiri.

Pengasingan

Pernah lihat bagaimana pelancong dilayan di negara kita? Layanannya istimewa dan ramahnya sukar dicari walaupun sesama kita warga Malaysia sendiri. Teknik pengASINGan bukanlah lagi sesuatu yang tidak pernah didengari dalam dunia pendidikan. Terdapat dua cara pengasingan boleh ditafsirkan dan dijalankan.

1) Pengasingan berbentuk 'focus'
Mengasingkan pelajar yang bermasalah dan memberi tumpuan yang lebih terhadap mereka berbanding yang lain. Tumpuan kebiasaannya berbentuk kasih sayang, galakan, dan dorongan kerana adakalanya faktor 'kurang kasih sayang dan perhatian' membuatkan pelajar menjadi liar.

2) Pengasingan berbentuk 'separation'
Berbeza dengan cara focus, separation adalah pengasingan yang sememangnya diasingkan. Perbuatan 'tidak mengambil kisah', 'endah tak endah', dan yang sama waktu dengannya digunakan. Ianya bukanlah bertujuan untuk membalas dendam tetapi hanyalah sebagai satu kaedah.

Reverse psychology - telling a person something that is the opposite of what you want he or she to do. Menyuruh orang yang degil menjadi lebih degil. Begitulah juga dengan pelajar yang tidak mahu belajar. Menyuruh mereka terus dan tidak perlu belajar. Tetapi ingat... Ia hanyalah satu kaedah dan cara.

Belajar atau tidak mahu belajar

Timshel. Man's choices between GOOD and EVIL.

Pilihan untuk kebaikan atau keburukan berada di tangan sendiri. Jika memilih untuk baik, kebaikan lah yang akan didapati. Dan jika memilih untuk jahat, kejahatanlah yang akan diperolehi.

Saya mahu mengajar erti timshel pada semua anak didik yang saya kenali. Membiarkan mereka memilih lorong yang mana perlu dilalui. The road not taken, or the road that has been cleared and well used. The choice is theirs to make.

Sebagai ganjaran, mereka menerima kebebasan tanpa had. Itu lah hadiah teristimewa hari ini yang diberi pada pelajar saya. Tunggu dan lihat, apakah kebebasan tanpa sempadan yang akan menjanjikan kebahagiaan pada hati yang tandus itu. Atau ada yang terkejar mencari pengajar mereka semula. Yang pasti, guru ini sentiasa bersedia menerima mereka.


_*berfikir dan berfikir*_

0 lontaran pandangan:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com