Tuesday, December 8, 2009

Masa Berbunga.


Pernahkah anda melihat bunga di waktu pagi? Atau di waktu petang? Tak kisahlah bunga di taman, padang, pasu bunga depan rumah, mahupun di tepi jalan.
Bagaimanakah rupa bunga di waktu pagi dan petang? Berbeza atau serupa?
Adakah waktu menentukan perubahan bunga?

Jika kita perhatikan, tidak dari sekuntum bunga pun pernah terlewat walau sedikit pun dalam mematuhi masa yang telah Allah tetapkan untuk mereka. Berkembang di waktu pagi; memberikan seri segar pagi dan menyejukkan mata sesiapa yang melihatnya, dan menguncup pabila malam tiba. Terfikirkah oleh anda adakah bunga ada jam buatannya sendiri yang membolehkan ia mengetahui masa..?

Itu sunnatullah yg telah ditetapkn buat si bunga-bunga.

Cuba bayangkan andaikata bunga-bunga di muka Bumi ini ada yang melanggar masa yang telah ditetapkan oleh Allah. Paginya tanpa kembangan segar, dan tanpa kuncup-kuncup di malam hari. Sudah tentu ia mengganggu sistem dan seterusnya menghapuskan keseimbangan alam. Lebah, rama-rama, burung kelicap madu dan sekalian haiwan yang hidup bergantung pada bunga tidak dapat mencari rezeki di siang hari. Dan sudah tentu manusia tidak dapat tidur nyenyak dek kerana kebisingan yang dibuat oleh haiwan-haiwan itu yang terpaksa mencari makan di malam hari.


Itu adalah bunga yang kita jelas kedudukannya lebih rendah berbanding manusia yang diletakkan Allah sebagai khalifah di Bumi ini.

Oleh itu, jika kita sebagai khalifah tetapi gagal dalam menepati masa, kesannya adalah lebih hebat berbanding bunga. Cuba bayangkan seketika sebelum anda melelapkan mata malam ini...

0 lontaran pandangan:

 
Blogger Templates by Wishafriend.com