Tuesday, September 30, 2008

Keperluan atau Pembaziran?

Mak Limah : e’eh..cuba kau tengok tu Jah.. Banyaknya si Timah beli baju raya..
Mak Jah : Jangan kata baju, kuih raya dia pn aku tengok bertin-tin dekat daput. Nanti anak dia balik beraya bawak lagi. Habis ke nanti tu?
Mak Limah : Entahlah Jah.. Tapi cemburu pulak aku tengok. Rasanya aku pon nak tambah koleksi baju raya la Jah. Aku ada 2 pasang je.. Lagipun kau tau Jah, sekarang ni tengah murah-murah. Megasale la katakan..
Mak Jah : Dah..kau pun nak jadi macam dia jugak?? Paku dulang paku serpih, mengata orang dia yang lebih..
Mak Limah : Kau mengata aku ye Jah..? Tak ada salahnya pun aku nak beli. Nanti-nanti kan aku pakai jugak buat berjalan. Ha..pakai ke surau lagi..
Mak Jah : Suka hati kau lah Limah.. Aku tak nak dikatakan membazir. Itu kan amalan syaitan.


Keperluan atau pembaziran? Anda keliru? Jika anda keliru bermakna anda masih belum bijak dalam mentafsirkan kedua-dua maksud perkataan itu dengan sempurna. Barangkali anda juga tergolong dalam golongan yang suka membazir. Hati-hati…

Kemarin ketika menyediakan juadah untuk bersahur, saya mendengar ceramah di radio. Siapa penceramahnya tak pula saya ingat. “Perayaan sering dilihat sebagai satu pesta dan bukannya ibadah pada zaman ini.” Betul kata ustaz tu, manusia lupa bahawa sambutan Hari Raya Aidilfitri yang bakal hadir ini bukanlah satu pesta dimana semua berseronok-seronok sambil berjalan ke rumah saudara dengan menunjuk-nunjuk perhiasan baru yang mereka ada. Bahkan ia merupakan satu ibadah dimana kita meraikan 1 Syawal, hari yang mulia lagi bermakna buat umat Islam. Sambutan bukanlah bertujuan bersuka ria tetapi menyambut kemenangan setelah sebulan berperang dengan nafsu diri yang menggila. Dan jangan kita lupa pada peristiwa-peristiwa di zaman Rasulullah yang berlaku sepanjang bulan Ramadhan ini. Hayatilah dan fahamilah maknanya yang tersirat.

Tak kurang juga ada yang sanggup melaburkan sejumlah besar wang ringgit hanya untuk membeli juadah berbuka yang sememangnya mampu untuk menampung perbelanjaan selama 5 bulan! Ya, tanpa kita sedari sebenarnya bulan Ramadhan adalah bulan yang dipenuhi pembaziran. Oleh siapa?? Oleh kita semua. Membeli yang tidak perlu tanpa beringat sedikit pun. Melayan nafsu membeli sepuas-puasnya. Mata dan hati dikaburi MEGASALE yang terdapat di merata-rata. Siapakah anda?? Inikah jatidiri umat Islam masa kini??

Tepuk dada tanya iman. Berbelanja sekadar memenuhi keperluan tanpa perlu membazir. Beraya bukanlah semestinya memerlukan baju baru, sofa baru, langsir baru dan bermacam-macam lagi perkakas yang baru. Tetapi, tukarlah konsep supaya di lebaran yang mulia ini, kita menjadi insan baru dengan iman yang baru yang lebih berkilau dari sebelumnya.

Sinarilah Syawal dengan cahaya keimanan… bukan dengan cahaya keduniaan.

Thursday, September 18, 2008

Cerita Harimau, Buaya, Tikus, dan Madu Lebah.

Adalah seorang hamba Allah ni, dia pergilah bersiar-siar di tepi hutan. Sedang dia menghirup udara rimba yg segar tu, tetiba dia terdengar satu bunyi.. jeng!jeng!jeng! .. bunyi.... aauuummmmm!! ! Bunyi harimau yg kelaparan dan hanya menunggu mangsanya saja..

Jadi, si hamba Allah ni pun lari untuk menyelamatkan diri. Harimau tu kejar hamba Allah ni. Sebab dia dah lapar sangat ni. Harimau tu pun kejar, kejar, kejar dan kejar. Hamba Allah ni punyalah takut, berlari lintang pukang. Sempat juga dia berdoa agar dia diselamatkan daripada dibaham dek harimau tadi.

Dengan kuasa Allah diperlihatkan sebuah perigi di depan mata nya. Jadi untuk menyelamatkan diri si hamba Allah ni pun terjunlah ke dalam perigi. Perigi tu ada tali dan sebuah timba. Si hamba Allah ni bergayut pada tali tu. Tali tu pendek jer. Jadi dia bergantungan di tengah-tengah perigi.

Di mulut perigi, harimau yg lapar tu menunggunya. Si hamba Allah ni pun berfikirlah macam mana nak menyelamatkan diri, sambil berdoa kepada Allah agar dia diselamatkan. Tengah dok berfikir camner nak selamat, tetiba dengar bunyi kocakan air di bawah perigi. Aaaaa!!!!... . Ya Allah..... lagilah seram dibuatnya.

Nak tahu ada apa kat bawah tu? Ada 2 ekor buaya yg kelaparan. Apalah nasib. Dah jatuh ditimpa tangga. Lagilah takut si hamba Allah ni. Atas ada harimau bawah ada buaya. Semakin risau dan takut.

Tengah berfikir untuk mencari jalan keluar, tetiba keluar seekor tikus putih dari lubang celah-celah perigi, naik ke atas ikut tali yg hamba Allah tu bergayut. Sampai kat atas tikus tu gigit tali tu pulak. Cis, kurang ajar punya tikus. Alahhhh... cam ner ni. Pas tu, keluar lagi seekor tikus yg berwarna hitam. Naik mengikut tali tadi, cit!cit! cit!cit! sampai kat atas.Tikus hitam ni pun gigit juga tali tu. Cis, lagi satu. Macam mana aku nak buat ni... habislah jadi mangsa buaya.

Berfikir lagi. Kalau naik kat atas makan dek harimau. Kalau tunggu tali putus dan jatuh ke bawah makan dek buaya. Macam mana nih... Sedang hamba Allah tu berfikir cam ner nak selamatkan dirinya, tetiba.... terdengar satu bunyi.... uuuuuuuuuuuuu. .. Bunyi lebah bawa madu.

Si hamba Allah ni pun mendongak ke langit, melihat lebah yg sedang bawa madu. Tetiba setitik madu terjatuh dan terus masuk ke dalam mulut si hamba Allah ni tadi. Punyalah nikmat sehingga tidak terkata. Hamba Allah tu kata, "Fuh manisnya madu ni , tak pernah ku rasa manisnya ni. Sedapnya. Subhanallah sungguh sedap ni." kerana setitik madu si hamba Allah tu lupa pada harimau yg sedang menantinya di mulut perigi dan buaya yg menantinya di bawah.... Tikus yg sedang mengigit tali........

Kalau semua nak tahu ... si Hamba Allah itu adalah kita semua. Harimau yg mengejar tu adalah maut kita, ajal memang sentiasa mengejar kita, so beringat-ingatlah. 2 ekor buaya itu adalah malaikat Munkar Dan Nakir yg menanti kita di alam kubur nanti. Tali yg tempat di hamba bergayut tadi adalah jangka hayat kita kalau pendek talinya maka panjanglah umur kita dan kalau panjang talinya maka pendeklah umur kita. Tikus Putih dan Hitam tu adalah dunia kita siang dan juga malam yang sentiasa menghakis umur kita. Kan tikus tu gigit tali tu. Madu... madu yg jatuh setitik ke dalam mulut hamba itu tadi adalah nikmat dunia. Bayangkan setitik saja madu tu jatuh ke dalam mulutnya, dia lupa pada harimau dan buaya tu. Macam kitalah bila dapat nikmat sikit lupa pada Allah. Waktu susah baru la nak ingat Allah.
Astaghfirullah. . ..

Thursday, September 11, 2008

Perpisahan Itu Memang Menyedihkan


Lepas sorang..sorang pergi

Nanti sorang lagi pergi..

Pastu yang lain sama jugak nanti..

Sedihnya..kenapa perpisahan mesti terjadi?


Setiap pertemuan pasti disudahi dengan perpisahan.


Ayat yang biasa didengari. Tapi, sejauh manakah kita memahami dan menerimanya? Menjadi lumrah hidup untuk kita mengenali manusia-manusia yang bertabur di bumi Allah ini, dan sudah semestinya, bila tiba masa yang ditentukan Allah, mereka akan hilang satu persatu dari hidup kita. Kematian, perpisahan, adalah sesuatu yang pastinya terjadi. Cuma masa yang menjadi penentuan.


Patah tumbuh hilang berganti.


Setiap hari ada saja kelahiran yang akan menggantikan kematian. Di merata tempat, bayi-bayi baru dilahirkan. Di merata tempat juga, lubang-lubang kubur yang baru digali. Yang pastinya, kita akan bertemu lagi. Dimana? Bila? Sememangnya bukan di dunia ini...tetapi di suatu dunia yang lain. Di padang masyar ketika perhitungan dijalankan.


Lain orang lain caranya menghadapi perpisahan. Seharusnya, setiap pertemuan dimulakan dengan senyuman dan kesyukuran. Begitu juga dengan perpisahan. Mungkin dengan cara perpisahan sahaja manusia akan lebih beringat kepadaNya, Zat yang Maha Agung.


Ada hikmah disebalik setiap kejadian.


Belajar untuk menerima dan belajar untuk redha atas ketentuanNya. Apakah dengan tangisan, kita mampu mengubah dunia mengikut kehendak dan nafsu kita?

Kem Sifat Solat Nabi


Alhamdulillah.. Akhirnya selesai juga program kem sifat solat nabi yang dirancang ustaz Ridha setelah sekian lama. Program ini yang turut dijayakan oleh Biro Agama HEP INTEC dengan kerjasama JAWI mendapat sambutan yang baik. Masjid Wilayah menjadi sasaran utama tempat penginapan kami. Selesa. Itulah yang kami dapati kemudahan di sana. Terima kasih tak terhingga kepada semua yang bertungkus-lumus membantu menjayakan kem ini. Hanya Allah yang mampu membalas jasa-jasamu.


Handout ada diberikan. Video akan dijual kemudian, InsyAllah. Ingin mengupas secara ringkas tentang input2 dari kem ini tapi masih belum berkesempatan disebabkan tugasan kuliah yang masih bertimbun. InsyAllah..akan disambung kemudian (",)

Thursday, September 4, 2008

Penat yang Membahagiakan.

"Meeting...meeting...meeting. Besok kene pegi HEP pulak nak setelkan pasal surat. Surat perlantikan AJK la, surat mohon pertukaran budget la, surat mohon cenderamata penceramah la, surat jemputan la. Peserta program tak selesai lagi. Promosi kene dipergiatkan. Terawikh, tazkirah dan qiam... Organisasi Surau belum buat-buat. PSC dh ajak bermesyuarat tapi tak ada masa. Kesian budak-budak Smart Group ku... dah 2 minggu tak buat usrah..."

Ini sekadar monolog ana yang memang biasa.

Kerja yang tak berkesudahan... Tak putus-putus tugasan datang. Pelajaran?? Assignment?? Itu satu hal lagi.
Jadual harian yang padat. Sangat padat dari bangun tidur di subuh hari hinggalah ke pagi jam 2. Tak penat ke? Penat....

Beberapa hari sebelumnya, ana sering di SMS ustaz, meminta ana untuk mencari beberapa nombor telefon pejabat-pejabat penting untuk dihubungi. Alhamdulillah, ana ada di bilik membuat tugasan jadi laptop sentiasa ada di depan mata.

Sibuk memang sibuk sampaikan tiada masa untuk diri sendiri. Tapi kata ustaz, fikirkan pahala itu sebagai matawang syurga. Kita sering mendengar Multi-level Marketing (MLM) yang memang menjanjikan ganjaran yang lumayan. Caranya mudah; cari orang bawahan. Begitu juga dengan kerja-kerja yang kami sedang lakukan. Kem Sifat Solat Nabi yang sememangnya seronok di dengar tetapi memerlukan tenaga kerja yang banyak.

"Korang buat program ni ajak orang ramai pergi. Bila nanti mereka-mereka ini mendapat ilmu yang mana diaplikasikan dalam kehidupan harian, mereka sudah tahu bagaimana caranya solat yang betul, insyAllah, pahala mereka korang juga akan turut sama merasa. Jadi, tidak ada ruginya korang berhempas pulas bekerja siang dan malam. Ikhlaskan kerana Allah, ganjarannya memang tidak terkata."

Tazkirah ringkas ustaz selepas mesyuarat membangkitkan semangat kami. Terasa segar kembali otot-otot untuk bekerja. Inilah nikmatnya bekerja untuk agama, untuk Allah. Semoga kalian turut sama merasa kebahagiaan yang kami rasakan. Ukhwah yang terbina antara kami semua bukanlah kerana kebendaan dan pangkat semata-mata. Tapi ianya merupakan satu jalinan yang sukar digambarkan.

Indahnya hidup jika semuanya hanya kerana Allah.

Wednesday, September 3, 2008

Siapa Mahukan Haruman Kasturi?


Ramadhan yang dinanti-nanti kini tiba kembali setelah sekian lama menyepi. Rindu...terasa rindu menggamit hati. Pada Ramadhan yang datang dan pergi.

Ramadhan dan puasa memang tidak dapat dipisahkan lagi. Setiap kali menyebut bulan Ramadhan, pasti dibenak fikiran setiap orang akan terus tertacap perkataan 'puasa'. Imam Ahmad dan Muhammad bin Nasar al- Baihaqi meriwayatkan daripada Abi Hurairah sabda Nabi s.a.w, “Dikurniakan kepada umatku pada bulan Ramadan lima kelebihan yang tidak dikurniakan mana-mana umat sebelum mereka : bau mulut orang yang berpuasa lebih harum di sisi Allah dari bauan kasturi, malaikat mengampunkan mereka sehingga berbuka, Allah hiasi setiap hari syurganya, kemudian berfirman hampir-hampirlah hambaku yang soleh yang merasai kesukaran tetapi terus menuju kepadamu, diikat padanya syaitan dan diampun bagi mereka pada akhir malam”.

Mengapa Allah menggunakan haruman kasturi dan bukan emas, berlian, madu dan lain-lain ganjaran yang sememangnya nampak lebih hebat? Apa ada dengan haruman tersebut?

Pernahkan kalian membeli haruman (perfume) di kedai-kedai? Jikalau tidak sekalipun, semestinya ada yang mencuba. Adakah pernah kalian melihat haruman-haruman ini dibiarkan terbuka? Tidak. Haruman tidak pernah dan tidak akan dibiarkan terbuka kerana akan habislah rosak dan hilang wangian tersebut.

Begitulah yang terjadi pada orang-orang yang berpuasa. Hadis tersebut bukan sahaja menerangkan bahawa Allah memberi ganjaran berupa haruman dari mulut, tetapi juga Allah ingin menyampaikan kepada kita pengertian sebenar berpuasa. Di dalam berpuasa seseorang hendaklah menahan mulutnya dari banyak berkata-kata. Apatah lagi jika apa yang diakatakan itu hanyalah perkara yang bukan-bukan dan tidak membawa sebarang manfaat. Tidak banyak bercakap dan menutup mulut boleh diumpamakan dengan menutup haruman kasturi tadi. Lebih banyak percakapan dari mulut, lebih banyaklah haruman yang keluar. Akhirnya tidak meninggalkan apa-apa untuk disimpan sebagai bekalan di akhirat. Di penghujung Ramadhan, kita tidak mendapat apa-apa. Bahkan ibadah puasa yang dijalani hanyalah kosong semata-mata.

Nakkan haruman kasturi dari mulutmu? Nah, jangan banyak berkata yang sia-sia di bulan mulia ini.

 
Blogger Templates by Wishafriend.com