Monday, August 25, 2008

Lembut Yang Lemah atau Lembut Yang Berhemah?

Wanita dan kelembutan adalah perkara yang tidak dapat dipisahkan. Tapi apa yang dapat dilihat, wanita zaman moden ini sering menyalahgunakan kelembutan. Apakah salah wanita berlembut? Bukankah itu suatu kebiasaan yang tidak dapat dicegah? Atau ada cara lain untuk menunjukkan kelembutan?
“Maka janganlah kalian merendahkan suara dalam berbicara sehingga berkeinginan jeleklah orang yang ada penyakit dalam hatinya dan ucapkanlah perkataan yang ma‘ruf.” (Al Ahzab: 32)
Ramai sahabat-sahabat yang saya temui mengatakan sukar untuk tidak melembutkan suara kerana "Nak buat cmna?Dah memang suara saya cmtu", "Eei..pompuan mana boleh kasar suara"..
Apa yang hendak disampaikan bukanlah deperti yang mereka fahami. Boleh saja bercakap dengan lembut. Tapi adakah perlu berlembut suara apabila bercakap dengan lelaki yang bukan muhrim? Bercakap dengan gaya manja, lebih mesra dari bercakap dengan kaum sendiri. Suara merupakan anugerah Allah yang sangat bermakna. Suara-suara wanita mampu mendamaikan hati para suami, mampu mendodoikan anak-anak kecil, mampu mengalirkan air mata sesiapa yang mendengar suara rintihan seorang wanita. Ia punya satu tarikan yang besar, tetapi jangan digunakan ke arah kemaksiatan.
Suara merupakan bagian dari wanita sehingga suara termasuk aurat, demikian fatwa yang disampaikan Asy Syaikh Shalih bin Fauzan bin Abdillah Al Fauzan dan Asy Syaikh Abdullah bin Abdirrahman Al Jibrin sebagaimana dinukil dalam kitab Fatawa Al Mar’ah Al Muslimah (1/ 431, 434)

* banyak persoalan tentang kelembutan yang bukan hanya pada suara, malah perlakuan. wanita sering menggunakan alasan untuk menagih simpati kaum lelaki. Adakah ini ciri wanita muslimah? Banyak tugasan perlu disiapkan dalam masa terdekat jadi tak berkesempatan untuk menulis di blog..

 
Blogger Templates by Wishafriend.com